PPS 8

Přenosná motorová stříkačka PS 8,  PPS 8


pps8   pps8b

Vysvětlení označení:

? PS ? Přenosná motorová stříkačka
? 8 ? Výkon čerpadla 800 l/min



Základní technické údaje:

DÉLKA : 850 mm
ŠÍŘKA : 540 mm
VÝŠKA : 850 mm
HMOTNOST STŘÍKAČKY : 180 kg
JMENOVITÝ PRŮTOK VODY PŘI  
DOPRAVNÍ VÝŠCE 80 m v.sl. : 800 l/min
NEJVYŠŠÍ DOPRAVNÍ VÝŠKA ČERPADLA : 160 m vod.sl.
PODTLAK DOSAŽENÝ ZA MINUTU : 8 m vod.sl.
VÝKON MOTORU : 22 kW
SPOTŘEBA PALIVA PŘI JMENOVITÉM  
VÝKONU : 12,5 l/h
PRŮMĚR SACÍHO HRDLA : 110 mm
PRŮMĚR VÝTLAČNÝCH HRDEL : 75 mm

Popis:

Čerpadlo tvoří s motorem nedílný celek uložený na nosítkách s vysouvacími držadly. 
Konstrukce čerpadla včetně motoru je velmi jednoduchá. Jednoduchá je také obsluha a ovládání. 
Přenosná motorová stříkačka 8 s příslušenstvím se umísťuje buď na požárních automobilech (dopravní automobil nebo automobilová stříkačka) , nebo v přívěsu se závěsným okem.



Motor:

Motor typu SM 31 je dvoutaktní dvouválec jednoduché konstrukce s minimálním počtem pohyblivých dílů.

 

Základní technické údaje :

VRTÁNÍ VÁLCŮ : 92 mm
ZDVIH PÍSTŮ : 86mm
OBSAH VÁLCŮ : 1143 cm3
MAXIMÁLNÍ VÝKON PŘI 3000 ot/min : 22,8 kW
BOD ZÁŽEHU : 6-7 mm před HU

Blok válců je odlit ze šedé litiny a také hlava motoru je ze šedé litiny. Kompresní prostor je půlkulový a je opracován. Zapalovací svíčky jsou umístněny šikmo ke svislé ose spalovacího prostoru a pod nimi jsou našroubovány dekompresní kohouty. Klikový hřídel je dvakrát zalomený a čepy ojnice jsou pootočeny o 180°. Hřídel je slisován z jednotlivých dílů. Ojnice jsou na klikovém hřídeli uloženy ve dvou řadách válečků bez klece. Písty jsou vyrobeny z lehké slitiny a mají tři těsnící kroužky. Kliková skříň je odlita z lehkého kovu, je dvoudílná, utěsněná labyrinty v místech uložení klikového hřídele. V jejich blízkosti jsou umístněny i vypouštěcí kohouty. 
Pohon magneta je zabezpečen pomocí ozubených kol se šikmým ozubením umístněným na skříni rozvodu, na které je součastně také připevněno startovací zařízení. Startovací zařízením se skládá ze startovací páky s ozubeným segmentem, který zabírá do natáčecí volné spojky. 
Od volné spojky se přenáší pohyb pomocí bočních zubů na spojku nalisovanou na čepu klikového hřídele. Karburátor je upevněn přírubou na blok válců. 
Zapalování bylo během výroby změněno. Do roku 1955 se montovala magnetka THZ-SZ 2 s odstředivým regulátorem předstihu. Od roku 1955 se montovalo magneto PAL s odtrhovou spojkou. Nemá rozdělovač jako typ SZ 2. Má dvě indukční cívky a nemá odstředivý regulátor. U tohoto typu zapalování se může vyskytnout zpětné naskočení motoru při natáčení. 
Nádrž na palivo má obsah 26 litrů a je připevněna k hlavě motoru a k vývěvě. Ve výpustném hrdle nádrže je uzavírací kohout a čistič paliva. K mazání motoru se přidává do benzínu olej v poměru 1:25. (V době záběhu je poměr oleje k benzínu 1:20). 
Chlazení motoru je provedeno tak, že se k chlazení používá přímo čerpané vody. Chlazení motoru je ovládáno pomocí rozváděcího kohoutu na plášti čerpadla. Ve střední poloze označené ?Provoz I? je chladící voda z motoru vypouštěna odpadovou trubkou ven. V levé krajní poloze označené ?Provoz II? je chladící voda z motoru vedena zpět do sacího hrdla čerpadla. Chlazení v poloze ?Provoz I? se používá tehdy, je-li na sací straně čerpadla tlak (např. při čerpání vody z hydrantu). V pravé krajní poloze ?Vysávání? je chlazení motoru uzavřeno.

 

Čerpadlo:

Čerpadlo typu H 800 je odstředivé dvoustupňové. Je vyrobeno ze slitiny hliníku. Na tělese čerpadla jsou přišroubovány dva výtlačné ventily a rozváděcí kohout vývěvy. Na spodní části tělesa čerpadla je umístněna vypouštěcí zátka a na sacím hrdle je zavodňovací nálevka. Těleso čerpadla je uzavřeno sacím víkem, jehož hrdlo má závitko připojení savice S 110 a opěrné kluzné ložisko pro hřídel čerpadla. Hřídel je ocelový a v místě průchodu ucpávkou je tvrdochromovaný. Dva oběžné kotouče jsou uloženy na hřídeli na pero a drážku a jsou za-jištěny maticí a plechovou podložkou. Jednotlivé stupně jsou odděleny převáděcím kotoučem a utěsněny těsnícími bronzovými kroužky. Ucpávku hřídele tvoří čtyři kroužky lojované šňůry 8×8 mm přitlačované přesuvnou maticí.

 

Plynová vývěva:

Plynová vývěva je zhotovena tak, že v celkovém provedení plní několik funkcí. Tento celek je složen z expanzní komory, ejektorového nástavce, uzavírací klapky výfuku a rozváděcího kohoutu. Expanzní komora slouží pro přívod stlačených plynů. Přívodní kanál stlačených plynů se uzavírá kuželovým kohoutem. Na obratli kuželového kohoutu je upevněna vačka odnímače proudu. Při poloze ?Vysávání? (otevřený kohout) vačka zkratuje zapalování válce, ze kterého se odebírá stlačený plyn pro pohon vývěvy. V přívodním kanálu je zpětný ventil, který zamezuje zpětnému unikání stlačeného plynu. Ejektor (vlastní vývěva) je litinový s mosaznou tryskou. Uzavírací klapka výfuku uzavírá v poloze ?Vysávání? výfukové potrubí válce, ze kterého se odebírá stlačený plyn pro pohon vývěvy. Litinový rozváděcí kohout s bronzovým obratlem je přišroubován k tělesu čerpadla. 

Ovládací páka rozváděcího kohoutu má tři pracovní polohy: 
             1. Provoz I ? střední poloha 
             2. Provoz II ? levá krajní poloha 
             3. Vysávání ? pravá krajní poloha 

Startování agregátu se provádí při nastavení pracovní polohy Provoz I. Přestavení z polohy II do polohy I a zpět se provádí v průběhu čerpání k regulaci teploty motoru (teplota vytékající chladící vody má být asi 80°C). 
Na plášti čerpadla jsou připevněny dva výtlačné ventily s našroubovanými spojkami 75. dále je na čerpadle ještě umístněn manovakuometr k měření podtlaku na sací straně čerpadla a manometr k měření přetlaku na výtlačné straně čerpadla.

 

Požární přívěs pro přenosnou motorovou stříkačku 8:

Tento přívěs je určen pro dopravu motorových stříkaček typu 8 s kompletním příslušenstvím. Podvozek má rámovou ocelovou konstrukci. Je odpérován i pro jízdu v terénu. Kola jsou na pneumatikách 6,00×16. Na zadní části rámu jsou vysouvatelné podpěry pro zajištění vozu ve vodorovné poloze. Pod rámem podvozku je zamykatelný držák pro uložení náhradního kola a pevné opěrné patky, které při odpojení tažného vozidla zabraňují převržení vozu nazad.Karoserie je celokovová,skříňová. Uvnitř jsou na nosné konstrukci upraveny držáky pro uložení příslušenství. Vpředu jsou dvoukřídlové dveře se zámkem, v zadu jsou odklápěcí dveře s podpěrou a vodítky pro vysouvání stříkačky. Podpěra dveří je sklápěcí a slouží současně jako uzávěr dveří, který se zajišťuje visacím zámkem.

 

Základní technické údaje:

DÉLKA: 3300 mm
ŠÍŘKA: 1700 mm
VÝŠKA NEZATÍŽENÉHO VOZU: 1850 mm
VÝŠKA TAŽNÉ OJE : 650 mm
STŘEDNÍ ROZCHOD KOL: 1400 mm
SVĚTLOST PŘI PLNĚ ZATÍŽENÉM VOZU: 280 mm
HMOTNOST BEZ PŘÍSLUŠENSTVÍ: 450 kg
CELKOVÁ HMOTNOST PLNĚ ZATÍŽENÉHO VOZU: 900 kg
DOVOLENÁ RYCHLOST NA UDRŽOVANÝCH VOZOVKÁCH: 60 km/h
POČET KOL: 2+1
NAPĚTÍ ELEKTRICKÉHO ZAŘÍZENÍ: 12 V
K přívěsu je dodáváno toto příslušenství:
     – Náhradní kolo
     – Kolovrátek
     – Klíč matice náboje
     – Zvedák s rukojetí
     – Hustilka s hadičkou
     – Montážní páky (2 ks)


Kompletně vybavený přívěs:

Kompletně vybavený přívěs s příslušenstvím, přenosnou motorovou stříkačkou PS 8 má zkratku     ? PPS 8 ?.





Příslušenství Počet kusů
Přenosná motorová stříkačka 8 : 1
Tetrachlórový hasicí přístroj : 1
Sací příslušenství
Sací koš 110 : 1
Savice 110×1,6 : 6
Sběrač 110 : 1
Přechod 110/75 : 1
Ejektor : 1
Tlakové příslušenství
Hydrantový nástavec : 1
Klíč k podzemnímu hydrantu : 1
Klíč k nadzemnímu hydrantu : 1
Hákový klíč : 4
Hadice 52×20 : 6
Hadice 75×20 : 10
Hadice 75×5 : 2
Rozdělovač : 1
Přechod 75/52 : 2
Proudnice 75: 1
Proudnice 52 : 1
Mlhová proudnice : 1
Clonová proudnice : 1
Pomocné příslušenství
Souprava hadicového těsnění : 1
Záchytné lano : 1
Ventilové lano : 1
Záchranné lano : 1
Vazák na hadice : 1
Plátěné vědro : 1
Objímka na hadice 52 : 2
Objímka na hadice 75 : 4
Ploché páčidlo : 1
Požární sekera : 1
Polní lopatka : 1
Ruční světlomet : 1
Příslušenství motoru a čerpadla
Sada klíčů : 1
Další příslušenství podle ČSN 38 93 : 12

Mimo popsaný požární přívěs byl dodáván ještě přívěs v tzv. těžkém provedení. Tento přívěs má větší rozměry a rozšířené příslušenství. Proti příslušenství PPS 8 je zde navíc stříkačka na záda,příslušenství pro hašení pěnou, větší počet hadic a další záchranná lana. 
Tyto informace o požární stříkačce 8 jsou čerpány z knihy POŽÁRNÍ AUTOMOBILY A POŽÁRNÍ PŘÍVĚSY POUŽÍVANÉ V ČSSR od autorů Ing. Václava Macáka a Ing. Jiřího Lošáka, vydané v roce 1976 v Praze.

 

Údaje o PPS 8, kterou vlastní SDH Bořitov:

 

VÝROBCE: TOVÁRNY NA HASICÍ ZAŘÍZENÍ N.P. VYSOKÉ MÝTO
Přívěs ? ČSN 389323
Typ : ZV6
Rok výroby : 1966
Výrobní číslo : 102
Váha vozidla : 450 kg (920 kg)
PS 8 ? ČSN 389323
Výrobní číslo : 158
Rok výroby : 1966